Mary Kay myten om att du tjänar 50 % på allt du säljer


Varför är detta en myt? För det första det är sant att du får behålla 50 % av vad du säljer men 50 % av 0 kr är fortfarande 0 kr. Hur du tjänar pengar enligt MK.
Tänk på att allt baseras på vad kunden är villig att betala dvs det verkliga marknadspriset, som räknas i hur välvilliga dina väninnor är och hur mycket pengar de har att spendera.
Jag avråder dig från att starta om du inte har tillgång till ett stort nätverk med välbetalda släktingar och väninnor. Men det är klart om du hade ett sådant bra nätverk hade du förmodligen inte ens funderat på att försöka med Mary Kay utan du hade fått all hjälp till att starta ett riktigt företag istället. Kunderna är pålästa och vet att du har lagt på 100 % på priset. De köper kanske en gång. Dagen efter har de googlat och vet de att de har betalt för mycket.
Jag förnekar inte det faktum att du kan tjäna pengar men det är och andra sidan sant för nästan vilken tjänst eller produkt som helst.

Den verkliga konsumenten är konsulten
Det är inte lätt att se genom Mary Kay organisationens myter. Därför att de har byggt upp en föreställningsvärld, den rosa bubblan, som är mycket suggestiv och attraktiv för många kvinnor. Tanken att du kan få tillbaka kontrollen över ditt liv, frihet, oberoende är kraftfulla incitament. Men du blir utnyttjad eftersom det endast finns en egentlig kund i ett pyramidspel som Mary Kay och det är DU!

Hur går människor på det
Myten om att du tjänar pengar baseras på det faktum att det är just det pengar du önskar tjäna och att vidmakthålla myten om att du får behålla 50 % ger dels tillgång till lätta räkneexempel. Så här bukar det låta vid en värvning. Om du håller en hudvårdsklass, som skall ta en timme att genomföra, och säljer för 5000 kr konsumentpris. Enligt 50 % myten får du behålla 2500 kr i vinst som du kan köpa skor för. Det låter fantastiskt och du får frågan på vilket annat jobb kan du tjäna 2500 kr på 1 timmes jobb och sen har du dessutom roligt med dina väninnor. Det låter otroligt logiskt och enkelt men är så fruktansvärt felaktigt.

Verkligheten bakom myten
Lesley Cosmetics AB är ökända för att sälja produkter till konsulterna med mycket kort utgångsdatum ibland bara en månad eller två tills produkten är utgången. Det innebär att om du inte hinner bli av med produkten förlorar du pengar. Du kan räkna med att din kund är mer noga med utgångsdatumet än vad Lesley Cosmetics AB är och kommer inte att betala fullt pris för en utgången produkt. Du är längst ner i pyramiden och det är du som får ta alla riskerna och den ekonomiska och sociala förlusten men mycket lite av vinsten.

Varför konsumentpris är så viktigt inom Mary Kay
Mary Kay har pippi på att använda konsumentpris i sina kontakter med återförsäljarna (konsulterna) när normalt inom företag använder inköpspris exkl moms. Varför? Som jag ser det är det för att konsulten är den verkliga konsumenten av produkterna. För att få dra av momsen måste du registrera ett företag och betala skatt på vinsten och det gör nästan inga konsulter. En annan anledning är att det låter bättre med det högre priset och den egentliga vinstmarginalen på 10 – 15 % som inte låter riktigt lika imponerande. När Aftonbladet skriver en artikel om Jennie Ajo är den helt sponsrad av Mary Kay, läs här.

Konsultens reträtt
Jag har möt så många kvinnor som har gått på Mary Kays rosa dröm om att du kan tjäna pengar på ingenting. I slutänden för att få tillbaka sin självrespekt och kunna motivera sin naivitet så låter det så här. – Jag fick i alla fall billiga produkter.

Varför är det så viktigt att rekrytera nya konsulter
Det kommer tillbaka till det faktum att MLM företagen är rumsrena pyramidspel. Grunden i att tjäna pengar på pyramidspel är att vara först in och att vara på toppen av pyramiden. Pyramidspel är olagligt i Sverige och för att undvika att bli betecknad som pyramidspel finns produkterna med. Grundprincipen är dock densamma. För att tjäna pengar måste du värva nya konsulter. Att försörja sig enbart på att sälja produkterna är inte vad Mary Kay står för utan det är bara att värva fler som kan värva fler som kan betala notan. Den som är sist in får betala för de andras framgång.

Blir det inte enklare längre upp i pyramiden
Nej, det blir bara en större insats. Du riskera allt mer av din personliga integritet, dina pengar och ditt sociala liv. Ju högre upp i pyramiden du kommer desto mindre kontakt har du med människor utanför den rosa bubblan. Pressen att du och dina konsulter skall köpa in mer produkter och värva fler konsulter blir allt större. Så många som möjligt måste vara med att dela notan och ingen vill vara längst ner. Tänk på att du aldrig någonsin kan nå toppen av pyramiden eftersom det är enbart den som startat pyramidspelet som kan vara överst. I Sverige är det Lesley Cosmetics AB med Ann Wallblom. Du kan också vilken dag som helst åka ner för pyramiden så fort dina inköpssiffror för Uniten eller Arean dalar eller du börjar ifrågasätta tokigheterna. Om du tror att du har rätt som återförsäljare att säga vad du tycker så kan du glömma det.

Jag hoppas du fått något att fundera på och att du ifrågasätter. Men låt inte det avskräcka dig du är välkommen till min sida om 1 – 2 år och vi skall hjälp dig så mycket vi kan. Vi har alla gått på myten om Mary Kay.

Kram
Eva Maria Andersson

9 tankar om “Mary Kay myten om att du tjänar 50 % på allt du säljer

  1. Njaeh… Jag är en fd MK konsult och jag känner mig nästan tvungen till att kommentera det här på grund av att det fanns så mycket skrivet som jag inte alls håller med om. Jag kan börja med att skriva att jag är fd på grund av tidsbrist då jag plötsligen fick en ledande tjänst i ett annat företag.
    * Att man har 50% i förtjänst, ja det stämmer… ibland tom 60% utan att behöva höja ”ut-till-kund-priset”. Egentligen kan man säga att man hade mer i förtjänst då det ofta förekom att man fick med extra bonus produkter i sin beställning, helt utan kostnad.
    * Att det är ökänt att dom skickar produkter med kort datum har jag aldrig hört talas om under de 2 år som jag var aktiv, jag fick heller aldrig produkter med kort datum… om nu inte 2-3 år räknas som kort datum.
    * Detta med konsumentpriser tror jag helt enkelt att det beror på att det efterfrågas av konsulter hela hela tiden…
    * Jag tror jag har lyckats träffa på 2 personer som INTE hade startat eget och inte betalade in ngn skatt och dom 2 hade precis startat med MK.

    Ni kanske tror att jag lever kvar i den rosa lilla bubblan? Näe, det gör jag inte… i början var jag helt inne på att det var MK jag ville jobba med, men jag upptäckte ganska snabbt att det inte hel hjärtat var min grej. Jag älskar fortfarande produkterna och använder dom dagligen, finns verkligen inget bättre eller mer prisvärt. Om nu allt är sant om själva Mary Kay Ash (hon lever ju inte längre så jag har lite svårt att fråga henne) så är det en person som jag pratar gott om och ser henne lite som ett föredöme. Däremot så kan en MK karriär gå riktigt illa om man har lätt för att dras med från grupptryck och har svårare för att välja/gå sina egna vägar. Visst kan man tjäna pengar på MK, jag sålde för 14.000 på min första hudvårdsklass. Det gäller bara att hålla koll på inköp vs försäljning och INTE handla på sig produkter för att Uniten skall klara sitt mål.

  2. Det finns så otroligt många lögner i ditt inlägg att jag börjar undra om det verkligen va Mary Kay du va konsult för…

    För det första är Mary Kay inget pyramidspel. En av de främsta kännetecknena för ett pyramidspel är att endast en, eller ett få tal personer kan nå toppen.
    Inom Mary Kay kan vem som helst nå toppen. Även den konsult som började igår kan jobba sej upp till toppen.
    Ett annat vanligt kännetecken för ett pyramidspel är att man inte börjar tjäna några pengar förrän man tar sej några steg upp i pyramiden. Inom Mary Kay börjar man tjäna pengar från sitt första sälj. Min utbildningsledare tjänar också pengar på mina sälj, men jag betalar inte en krona till henne. Jag behåller hela min förtjänst själv.

    Jag jobbar som hudvårdskontult för Mary Kay på heltid och jag har inte värvat en enda person och är därmed fortfarande på lägsta steget i ”pyramiden”, men ändå lyckas jag få ihop till en månadslön. Varje månad. Jag behöver inte ens jobba 40 timmar i veckan för att tjäna vad jag behöver.

    Jag säljer mina produkter till rekommenderat pris. Vilket företag höjer inte priset för sina produkter när det ska säljas till slutkund? Det är ju så ett företag tjänar pengar…
    Och jag har ännu ej haft en kund som har klagat på priset. Eller ”anklagat” mej för att lägga på 50%. Mina kunder är så smarta så de förstår…
    Inte heller har jag en rik familj eller förmögan vänner. Inte heller en stor vänkrets. Det funkar jättebra ändå!

    Precis som det finns människor som inte gillar ICA, Friskis&Svettis eller H&M förstår jag att alla inte kommer gilla Mary Kay. Men jag har aldrig stött på en blogg som frekvent dissar och sprider skit om dessa företag.
    Det osar bitterhet lång väg…

  3. Hade jag varit dig hade jag forskat lite mer i LR Cosmetic. Det företaget, vad gäller pyramidspel, får MK att verka som en ”piss i havet”. Den lurar grymt mycket pengar av dom som är längst ner i pyramiden. MK är inte på långa vägar uppe i samma siffror som du får köpa in i saker för att kunna visa upp vid olika partyn.

    Här har du verkligen en storie utan dess like!!

  4. Hei, jeg skriver på norsk fordi svensken min ikke er spesielt bra. Som makeup-artist kan jeg fortelle deg som er MK-konsulent at produktene dine hverken er spesielt bra for huden eller for plånboken til de du selger den til. Man kan kalle disse innleggene for ”bitterhet” alt man vil, og MK kan gjerne påstå at de har funnet opp en ”ny typ” av mineralolje som IKKE er skadelig for huden – men det er bullshit.

    Parabener og mineralolje så langt øyet kan se i ALLE produktene fra MK, billige ingredienser og direkte helseskadelig. Jeg synes det er en tragedie at mennesker som ikke vet bedre eller har tid og forståelse for å sette seg inn i hudprodukter, blir lurt til å kjøpe hudpleie og sminke av såkalte ”konsulenter” hos MK som kan gi seg ut for å vite ting de tydeligvis ikke har begrep om. Mange utgir seg for å kunne mer om hudpleie enn kundene sine, i de fleste tilfeller er ikke dette sant.

    Du kan ta deg en tur på et hvilket som helst apotek og få bedre produkter med renere innholdsfortegnelse til hundrelappen, fra mennesker som er utdannet. Eller ennå bedre, gå til en ekte hudterapeut med utdannelse innenfor hudpleie som har produktinformasjon og som faktisk setter seg inn i hvilke effekter produktene har på huden. Hvor mange som selger MK-produkter er utdannet makeup-artister eller hudpleiere? Kan umulig være mange.

    Min mor har en venninne som forsøkte å lure meg til å selge produkter for henne. At jeg var makeup-artist var nok i seg til at de ønsket å få meg med for å selge produktene. Jeg testet dem selv, og rent bortsett fra at produktene ikke holder mål i forhold til min egen standard (jeg bruker -ingen- produkter som er dyretestet, inneholder parabener, mineralolje eller bismuth oxychloride, talc etc.) var de heller ikke spesielt imponerende utseendemessig eller presentasjonsmessig.

    Du får gjerne selge produktene dine i framtiden også, men tenk for guds skyld etter hva du driver med når du tar på slikt på din egen hud og INFORMER kundene dine om hvilket innhold det er i det du prakker på dem. Bruker du deodoranter, sminke og hudpleie med parabener i og får kreft er det utrolig trist.

  5. Parabener är ett konserveringsmedel eller ämne som måste finnas i produkter på marknaden för att produkten ska hålla sin standard och inte härskna. Det finns bra och dåliga parabener. I Mary Kays produkter finns det enbart godkända parabener och detta säger Svenska Läkemedelsverket samt FDA (Food And Drug Administration). Därigenom måste alla livsmedel och kosmetik på marknaden genomgå för att få säljas på marknaden. I alla fall efter vad jag har hört och läst.

    • Parabener måste inte alls finnas i produkter. Det finns andra sätt att konservera saker så de håller. Dessutom är den listan extremt ouppdaterad för de kan inte uppdatera den lika fort som det kommer ny forskning som visar hur parabener är kopplat till olika sjukdomar. Vissa parabener som används är dessutom för ”nya” för de ska ha granskats med forskning och därför vet ingen vilka effekter de kan ha på lång sikt. Det bästa är att undvika parabener helt. och visst finns det produkter som är helt parabenfria! Det har jag sett på både clearlife.se och i Body shops butiker, finns även parabenfritt på apoteket. Det är bara att fråga efter det!

    • Produkter måste verkligen inte innehålla parabener. Jag säljer för Cosmopharma och där finns varken parabener ( konserveringsmedel), SLS/SLES (Det som gör att schampo löddrar) eller mineraloljor (Slaggprodukter från bensin).

Lämna en kommentar