Hur Lesley Cosmetics AB (Mary Kay) kringår köp- och arbetsrättslagarna


Det sättet Lesley Cosmetics (LC) säljer till dig som konsult konsument hade aldrig godkänts om du inte var en så kallad företagare. Hade du däremot köpt produkterna som slutkonsument hade alla deras marknadsföringsknep varit olagliga. Men det är det som är det fina i kråksången det är sååååååå enkelt för LC att pracka på dig en massa produkter som inte går att sälja. Speciellt som den nyblivna Mary Kay-konsulten inte har den blekaste aning om vad det innebär att att köpa varor B2B. Som t ex att du som enskild företagare inte har någon som helst möjlighet att protestera eller säga till, du har inte ens returrätt. Alla de lagar du är van vid som konsument gäller inte längre. Den berömda  nöjdhetsgarantin får du själv stå för helt och hållet och det kan bli en dyr historia för dig när kunden använt halva produkten och vill ha pengarna tillbaka. Tro inte att du kan kontakta LC och få ersättning. Nej det ligger helt och hållet på dig att lösa detta med kunden. Du har med andra ord kniven på strupen. Din verksamhet kräver en god kundkontakt dvs att kunde gillar dig och tror på det du säger. I valet och kvalet att mista kunden eller ge kunden pengarna tillbaka ger de flesta konsulterna pengarna tillbaka till kunden. Återigen kommer LC undan och får dessutom sålt fler produkter, genialt eller hur. Så med andra ord ta reda på hur nöjdhetsgarantin fungerar innan du litar på LC och lovar din kund något du får ångra. Och tro mig kunderna är inte dummare än att de vet att det går att utnyttja nöjdhetsgarantin. Nedan ser du ett typiskt brev från kund.

Hej! Har handlat Mary Kay (smink) för 1000,- i höstas på ett ”homeparty” o tjejen som sålde Mary Kay sa att det bara var att höra av sig om man inte var nöjd, de hade 100% kundnöjdgaranti. Men jag var inte nöjd, fick blemmor o utslag. Ringde till säljaren som sa att jag skulle fortsätta anv produkterna o att hon skulle ringa mig om nga veckor för att se om jag var bättre. Men hon ringde aldrig upp så jag skickade till henne sminket, rengöringen mm. Då sa hon att hon inte lovat ringa upp, samt att jag inte kunde få tillbaka pengarna utan bara byta till andra produkter….
Låter konstigt tycker jag? Vad säger ni andra? Har man inte rätt att få tillbaka sina pengar, o vart kan jag vända mig för att få veta mina rättigheter!??? Tacksam för svar! Kjam!! /Miapia
Saxat från Allt om föräldrar

Jag har numera slutat att lova kunden nöjdhetsgaranti och om de frågar säger jag att det gäller som vid köp av andra kosmetikaprodukter att om det är fel på produkten får de byta till ny likvärdig vara. Att lura kunden med 100% kundnöjdhetsgaranti är bara dumt mot dig själv.

Tips från coachen!
Kram
Nillan

Kommentera

