Vad är skillnad mellan att sälja för Mary Kay eller andra företag?


Skillnaden mellan att vara en vanlig återförsäljare för en produkt eller att vara homepartyförsäljare för ett nätverksförsäljningsföretag är framförallt att du inte måste rekrytera andra säljare och att du inte är beroende av dina vänner eller familj för din försäljning och att det inte finns några religiösa undertoner. Det vill säga om du hoppar av blir du inte förföljd eller utfrusen från gemenskapen plus att du inte har alienerat alla dina tidigare vänner, familj och arbetskamrater. Du slipper även de psykiska problem det innebär att bli avprogrammerad och återvända till ett liv utanför sekten.

Framgångsfilosofi
Mary Kays framgångsfilosofi är att framhålla hur framgångsrik grundaren av företaget var för att därmed i överförd betydelse få dig att tro att du också kan bli lika framgångsrik genom att bli involverad i organisationen. Det är fysiskt omöjligt för dig att bli lika framgångsrik genom att medverka i Mary Kay säljsekten. Det enda sättet att uppnå samma framgång som Mary Kay Ash är att starta din egen sekt. En slutsats som så många andra också har dragit, därav startas det nya sekter hela tiden.
Jag påstår inte att Mary Kay Ash hade idén fix och färdig första dagen. Det var snarare så att det utvecklades med tidens gång. Beroende på var du lägger tonvikten om det är på pyramiddelen eller religiösa delen eller försäljningsdelen får du olika resultat. I Scientologernas fall är det först och främst en religion med en kyrka men där pengarna är det centrala för grundaren. I Mary Kay är det inte lika lätt att se strukturen och därför får individer på olika nivåer olika information. Säljaren på ingångsnivå är enbart medveten om att det är ett företag som säljer hudvård och makeup och att det är glamoröst och jättekul och så vidare.

Den ekonomiska bakgrunden
Den amerikanska författaren L. Ron Hubbard skapade Scientologin 1953 och fyra år innan uttalade L. Ron Hubbard följande kommentar ”I’d like to start a religion. That’s where the money is!”.
Tio år senare startar Mary Kay Ash sin sekt och det är inte helt omöjligt att hon bland annat var inspirerad av Hubbards framgångar och anammar receptet och startar en egen religiös rörelse inom hudvård. I USA, där alla sekter kommer till, är religion en självklarhet och pengar och framgång är den främsta religionen.
Jag påstår inte att Mary Kay Ash hade idén fix och färdig första dagen utan snarare var det så att det utvecklades med tidens gång. Beroende på var du lägger tonvikten om det är på pyramiddelen eller religiösa delen eller försäljningsdelen får du olika resultat. I Scientologernas fall är det först en religion med en kyrka men pengarna är det centrala för grundaren. I Mary Kay är det inte lika lätt att se strukturen därför att individer på olika nivåer får olika information. Säljaren på ingångsnivå är enbart medveten om att det är ett företag som säljer hudvård och makeup och att det är glamoröst och jättekul och så vidare.

Organisationens struktur
Mary Kay organisationen är uppbyggd med tre grundtankar för att ge maximal utdelning åt grundaren.

  1. In i döden lojala och fanatiska anhängare, som i alla religiösa sekter. Anhängare som är villiga att offra allt för att försvara sektens regler. Grundaren dyrkas och framhålls som frälsare och gudinna. I Sverige är det inte lika frispråkigt uttalat religiöst men ju längre upp i pyramiden du kommer blir detta mer anmärkningsvärt.
  2. En pyramidstruktur där allt centreras och fokuseras mot toppen av pyramiden. Ett klassiskt pyramidspel som bygger på att det hela tiden tillförs nya medlemmar för att de över dem i pyramiden skall flyttas upp ett steg. Mary kay har omfattande program för att dölja detta faktum. Ett av dem är att kalla det för det mer rumsrena multi level marketing (MLM).
  3. Försäljning av målgruppsspecifika produkter via konsulternas egna nätverk, när konsulten slutar äger Mary Kay rätten till dessa nätverk d.v.s. familj, vänner och arbetskamrater. I detta fall är gruppen kvinnor och produkten är makeup och hudvård. Försäljningen kommer på tredje plats därför den är enbart till för att förvilla och locka till sig nya medlemmar till sekten. Löften om lycka och framgång är också viktiga. Försäljning av produkterna är av underordnad betydelse för pyramidens topp det är enbart ett sätt att legitimera sektens verksamhet.

På grund av Mary Kay organisationens komplexitet är det oftast så att de längst ner som betecknas som kunder och konsulter inte vet vad organisationen står för. Där diskussioner om huruvida du kan tjäna de där 80 000 kr i månaden på att sälja produkterna eller inte blir de mest framträdande och därmed löjliga. Allt går att sälja med mördande reklam eller genom påtryckningar. Det är ingen som betvivlar att ett fåtal individer är bra på att sälja, jag känner själv sådana.

Om du är en duktig säljare eller vill bli det sälj dig inte till en religiös sekt. Det är inte värt det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s