Hur tjänar Mary Kay pengar på dig?


MLM företag i allmänhet men Mary Kay i synnerhet utnyttjar dina befintliga relationer på ett strategiskt sätt. Tanken bakom nätverksförsäljning är: Varför skulle din mor, syster eller goda vän misstro dig? De har ingen anledning att ifrågasätta att det du säger, med en sådan entusiasm, skulle vara osant. De ser att du tror på det. I mitt fall var det få som tvekade på min trovärdighet kanske för att jag var bra på att övertyga eller bara för att jag hade en godtrogen omgivning. Men som tur var för mig var där i alla fall en som anade ugglor i mossen och till slut efter många år fick kontakt med mig igen. Tack Anders! Du är en hjälte. Du fick mig hitta mig själv igen. Du gav mig en väg ut ur den rosa bubblan.

Mary Kay en lönsam affär
Hur kan ett företag som Lesley Cosmetics AB (Mary Kay) omsätta miljoner med enbart 48 anställda? Det är du som bidrar med den gratis arbetskraften för att göra dem till miljonärer. Du är målgruppen den tilltänkte lojala trofasta köparen av deras produkter. Du kommer aldrig att nå toppen av pyramiden. Du kommer aldrig att tjäna miljoner på ditt företag. Pyramiden kontrolleras av grossisten Lesley Cosmetics som äger rättigheten till den Nordiska marknaden. Du är bara en vilseled sektmedlem som lojalt sväljer allt de säljer med hull hår. Du går glatt på deras seminarium som du betalar dyrt för och klappar händer i takt i extatisk lycka över att du får lov att köpa alla deras fantastiska produkter. Detta håller i sig ett par dagar under vilka du är lätt att påverka till att köpa mer än vad du kan sälja. Att seminarium och möten hålls så frekvent och ofta är för att L.C. försäljning ökar markant efter varje gång.

Awards och priser
Allt är bra så länge du är en duktig sektmedlem och köper in produkter. Du hyllas som en gudinna på måndagsmötena och du och din Unit får paradera över scenen på seminarier så länge ni är duktiga och konsumerar produkter även om ni måste ta till barnens barnbidrag för att möta inköpskraven.

Alla priser och utmärkelser baseras på en enda sak, hur mycket du har köpt in för. Genialiskt eller hur. För vem kan inte köpa in produkter. Det kan alla. Alltså kan alla bli en vinnare och bli månadens Sales Queen. Om det är något kvinnor är duktiga på så är det att shoppa. Hade utmärkelserna varit baserat på den faktiska försäljningen till kund hade utmärkelserna varit få och det hade blivit väldigt tråkiga måndagsmöten och väldigt lite glamour. Nej det är bäst att som Director att hålla igång shoppingivern hos konsulterna. Allt för en lånad leksakstiara på huvudet och lite klappande åt dig.

Att avika
Försök att rita utanför linjerna någon gång och du märker att du genast blir åthutad och hotad att inte få vara med i saligheten längre. Den allsmäktige gudinnan Mary Kay Ash skall veta att om du inte köper in produkter i tillräcklig omfattning att du snabbt faller från den piedestal de satt dig på. Med tanke på att den genomsnittliga konsulten har ca 100 000 kr i lager rättar de flesta in sig i ledet igen. Jag har personligen bevittnat så många duktiga ambitiösa kvinnor vars självförtroende totalt har fördärvats av det kallhamrade och cyniska sätt Mary Kay arbetar på. Fallet från piedestalen som du sätts på direkt efter din första hudvårdsklass är brutal. Få tar sig upp ditt igen.

Historisk tillbakablick
Vad nu än Mary Kay Ash grundaren av Mary Kay inc en gång hade för ambition och vad hennes motiv var så är det inte längre en kvinna som bestämmer. I alla toppositioner finns bara män. Mary Kay är numera en sekt där Mary Kay Ash dyrkas och som vid all annan dyrkan av en person som är större än livet självt tummas det lite på sanningen.

Att lära av andras misstag
Gör inte samma dumhet som jag och andra har gjort och bli Mary Kay konsult.
Mary Kay handlar om två saker. Att köpa in deras produkter och att dyrka och upprätthålla myten om Mary Kay Ash som kvinnors frälsare. Det handlar inte om dig. Det kommer aldrig att handla om dig.

Hur kan Mary Kay lura dig varför är det så svårt att genomskåda.
För det första måste man betänka hur nätverksorganisationen är uppbyggd. Det är ingen platt organisation utan en toppstyrd sådan, som alla sekter är.

Toppstyrd sekt

De tar allt som är gott och omvandlar det till ett sätt att tjäna pengar på dig. De tar ditt hopp och dina ambitioner och förvandlar det till pengar. Livet i Mary Kay är ingen dröm det är en rosa mardröm.

6 thoughts on “Hur tjänar Mary Kay pengar på dig?

  1. Om det nu är så att Mary kay är så dåligt hur kommer det sig då att det har blivit valt till de fjärde bästa företaget i USA att jobba i !!?
    Inom Mary kay kan du välja att jobba så mycket som du själv önskar ,det finns inga krav !!
    Det är bara 20 % som går in i Lesly cosmetics resten går tillbaka till konsulterna . Tror aldrig att jag har hört talas om ett företag där så många har tjänat miljon belopp .
    Mary Kay får kvinnor att tro på sig själva och ger dom en otrolig personlig utveckling . vad är det för fel på de ?

    • Hittade på nätet o citerar ”Saken är, skryter Mary Kay att de är nummer den bäst säljande kosmetisk på marknaden. Detta kommer från försäljningssiffrorna, gissa vem som köper produkter, återförsäljare, inte allmänheten. Jag önskar att någon skulle avslöja detta eftersom det är hemskt vad som pågår. Produkterna är utmärkta, men deras marknadsplan stinker för de flesta av kvinnorna biter i den. Slut citat ”
      Kanske är det därför dom blivit ledande. Massor av försäljare har ett stort lager hemma. Dom drar det tyngsta lasset.

  2. du är fortfarande i den rosa bubblan hör jag, det var jag med i över 5 år tills jag fick upp ett ljus att det är precis så som hon skriver i sitt inlägg. finns så mycket jag kan skriva men väljer att avstå för så länge de som väljer att kommentera ÄR konsuklter så är de SÅ inne i MK så de ser oss som förlorare och de som ger upp sin dröm, nä det är vi som tänker klart, Jag vet PRECIS vad jag talar om jag har varit med om precis allt i Mk, suttit på stolen med tiara, fått ringen, gått över scen massor av gånger. Det är bara fejk i företaget, that´s it

  3. Man får ju inte handla för mindre belopp än 50%. Unitledaren kan då eller till o med gör det..stoppar köpet. Så kunderna som handlar ska man tvinga till o handla mer, eller så får man själv lägga till beloppet. Ingen ”fattig” kan ju handla där. Det var detta som satte spiken i kistan för mej när det gällde Mary Kay. Har ochså varit på semenarium. Den så kallade fina lunchen bestod i kall potatis, hård var den, lite sallad o något som liknade skinka. Man fick stå upp o äta, stå i köer för att få maten. Men dom som är ledande, dom samlades för sig själva medans vi andra fick köa till allt, Sen fick vi inga gåvor alls. I våran påse som låg på platsen låg det några papper i, inte en enda liten borste en gång. På semenariet klappades det som om dom va gudar som stod där framme. Man måste ha kavaj o kjol, man fick inte ha svarta långbyxor. Mary Kay Ash gillar inte det. Hon är ju död ju..hur ska hon se det. På Unitmötena trodde jag man skulle få lära sig om hur man lägger make up. Visst man fick lära sig lite, men mest fick man lära sig hur bra varorna var, hur man skulle sälja o hur duktiga alla andra vart. Så NEJ..jag ska inte vara med där. Känns så bra o gå ur.

    • Hej ”Besviken på MK”.
      Jag håller med ditt inlägg i många punkter. Är själv konsult och har varit det i snart 3 år. Anledningen till att jag inte har slutat är för att jag har väldigt många lojala kunder som återkommer till mig utan att jag behöver kontakta dom, och för att det är en bra extrainkomst. Man tjänar ju trots allt 50% på allt man säljer. Nu vet jag att många tycker att man inte alls tjänar 50% eftersom man måste betala för hudvårdskorten, broschyrer med mera. Dessa är nödvändiga att ha för att kunna ha en hudvårdsklass med mera. Men allt som man säljer får man mellan 30-50& i provision för. Detta kan du ju🙂
      Blev lite upprörd när jag läste att du var tvungen att handla för 50% annars stoppade din SD köpet. Detta är något hon inte får göra. Vill du handla produkter till 30% är det ditt val och helt och hållet upp till dig. Ett annat alternativ är att du och en unitkollega går ihop er och att det är en som lägger en order så att det blir 50%. Detta tjänar bägge på. Att du har blivit rekommenderad att sälja mer produkter till dina kunder för att du ska kunna lägga din order är för jävligt på ren svenska. Alla konsumenter (kunder) är fria att köpa hur mycket eller hur lite dom vill utan att dom känner att dom ska bli påprackade ngt.
      Angående seminariet har jag själv undrat varför man måste stå och äta och här kan jag inte ge något svar. De har kanske helt enkelt inte tillräckligt med bord och stolar. Scandinavium är ju en arena som ska kunna ta så mycket människor som möjligt, ingen restaurang. Att de som är ledande har en VIP-lunch är ganska självklart. Är man själv inte Sales Director kan man kvalificera sig till VIP-lunchen genom att ta en av ringarna. Här är det helt och hållet upp till konsulten själv för ingen annan kan göra jobbet åt en. Vill man ha ringen och därmed även vara med på VIP-lunchen måste man rekrytera själv alternativt sälja själv, men så är det i det ”verkliga livet” också. Vill man ha en ny bil måste man köpa den själv, vill man ha ett nytt jobb måste man söka jobbet själv (och sen hoppas på att man får det). Sen finns det ju alltid de lyckligt lottade som kan tala om för sin man eller fru att dom vill ha en ny bil och nästa dag står det en ny på uppfarten🙂
      Det här med applåderna som om dom vore gudar… Oj, va ont i händerna jag hade efter det. Men kolla på den amerikanska oskarsgalan. Där sitter flera tusen i salen men bara några få går upp på scenen. Många i publiken är kända människor men de får ingen uppmärksamhet. Ändå sitter dom där och applåderar fram t ex de skådespelare som har gjort en bra film det året. Precis så är det här också, man applåderar fram de som har gjort ett bra seminarieår.
      Och varför denna förbannade kjolen som man är tvungen att ha på sig. Jag anser att jag ser minst lika affärsinriktad ut i ett par snygga byxor och kavaj. Känner mig mer självsäker i den outfiten. Vi lever på 2000-talet, ingen ska behöva tala om för mig hur jag ska klä mig, detta tycker jag de borde ändra på.
      Att du inte fick lära dig hur man lägger en bra makeup är ett tecken på att din SD inte är en bra SD. Detta har hon ju i och för sig redan bevisat då hon stoppade din order som inte var 50%. För att du ska kunna sälja makeupen och ha professionella makeupklasser innefattar det även att du ska kunna lägga en snygg makeup. För att kunna vara en seriös konsult för MK innebär det även att du ska kunna hålla en professionell hudvårdsklass också. Detta är din SD uppgift att se till så att du blir. Skärpning alla SD som inte gör sitt jobb.
      Förstår att du har valt att inte sälja MK längre. De brukar ju säga att MK inte är för alla och jag håller med till viss del. Jag anser att ALLA har potentialen att klättra så långt man vill i karriären, det är helt och hållet upp till var och en att faktiskt göra jobbet så att man kommer uppåt. Men klättrar man i karriären innebär det ju även ett ansvar och det är här jag inte håller med att MK är till för alla. ALLA är inte lämpade att vara SD, uppenbarligen inte din och inte min heller för den delen. De har ett visst ansvar gentemot sin Unit och här brister det för många. Tittar man på en vanlig arbetsplats så är det bara några få som är lämpade till att bli chef.
      Beklagar att du inte har fått den hjälp som du förtjänar i MK. Efter 3 år som konsult så har jag själv insett mycket som du har insett, men har som sagt var valt att fortsätta sälja MK produkter då jag har en föräljning på runt 5000 kr varje månad pga lojala kunder. Samtidigt så vet jag att om det ska SKE en förändring så måste man GÖRA en förändring och denna förändring är bara jag som kan göra. Det gäller inte enbart MK utan även i relationer, arbetslivet med mera.
      Detta blev ett långt inlägg, men kände att jag ville svara på ditt inlägg då jag håller med dig till stor del. Lycka till med allt du tar för dig. Vet att du kan nå alla dina mål i livet, bara man är villig att jobba lite för det och att målet är klart och tydligt. Jag tror på dig även om jag vet att min åsikt är ganska så betydelselös, men jag vet även att alla som är runt dig som du älskar och som älskar dig också tror på dig.

      Mvh//NK

  4. Tack för ditt svar NK. Jag tycker ju att MK:s produkter är väldigt bra. Det var ju därför jag en ggr valder att gå med i MK. Att jag då kunde köpa produkterna för ett billigare pris. Mina kunder som oftast är mina vänner kan jag inte begära eller vill inte begära av att dom ska köpa av mej hela tiden. Inte känna sig tvingade att köpa. Därför var det så bra att man kunde köpa även för 30% för det är ju en förtjänst det med, även om den är liten. Som du skriver NK så kan tydligen inte SD stoppa köpet. Detta var vad hon gjorde. Tydligen får hon uppgifter från Mölndals Lesley cosmetics när jag beställt varor. Varför får hon det? Ja jag vet inte. Håller ochså med dej om att alla är inte lämpade till att sälja. Alla kan inte bli läkare..alla kan inte bli vad alla andra gör. Man är ju unik. Att alla kan nå toppen är ju en underbar tanke🙂
    En sak till som är konstig. Nu är det ju semenarium igen. Jag ska inte gå dit av de skäl jag lagt fram. Har dock hämtat ut min biljett. Ska lämna den till min SD Unitledare. Hon ska då ge den till någon annan???? Biljetten är ju personlig. Vet du hur sånt kan vara möjligt. Det står mitt namn på biljetten.
    Det är ett bra förslag att gå tillsammans med någon o beställa varor. Denna möjligheten har jag o den har jag o en tjej till gjort.
    Jag har ochså tyckt att det är konstigt att jag inte fick någon utbildning i hur man lägger en bra make up. När jag sa att jag vill lära mej så sa hon bara att jag tycker du ska satsa på hudprodukterna. Som om jag var obildbar på nått sätt. Nu har du en bra försäljning. Runt 5000 kr varje månad är väldigt bra. Jag har kanske för 5000 var 3:dje månad o då får jag lägga till mycket själv. Personligen tror jag att du är mer värdefull för din SD ledare än vad jag är som inte har så bra försäljning. Menar inte något illa med det. Men pengar är ju 99% i MK .
    Än en ggr tack för ditt svar. Mvh / Besviken på MK

Kommentera

