Jag förlorade mitt arbete pga Mary Kay


Finns det någon möjlighet att stämma Mary Kay inför arbetsdomstolen eller nåt? Någon jurist som kan svara.

Bakgrund: Jag hade ett bra arbete jag trivdes med när jag blev värvad 2006 till Mary Kay av en vännina. Först var det inga problem. Jag berättade för mina arbetskamrater vad jag sysslade med inom M.K. och de flesta var positiva. Senare samma år blev jag helt oväntat uppsagd med någon konstig förklaring om omstruktuering.

För knappt ett år sedan träffade jag på en före detta arbetskamrat som berättade att orsaken att jag blev av med jobbet troligen berode på att jag skulle ha varit Ilojal gentom organisationen genom mitt engegemang i M.K. Hon hade sett ett interndokument med mitt namn på och referens till att jag störde arbetsplatsen med min försäljning.

Om du nu tänker att hålla på med M.K. försäljning var mycket försiktig så du inte blir av med jobbet.

Kram

Tanja

7 thoughts on “Jag förlorade mitt arbete pga Mary Kay

  1. Hej!
    Kunde inte låta bli att berömma dig för allt jobb du lagt ner och sökt upp. Men istället för att inse att detta inte var något för dig behöver du ju inte göra något- det är ju bara att sluta. Allt hänger ju på dina egna beslut, det finns ju massor av kvinnor som älskar det här jobbet och som det funkar för. Men det gör det inte för alla, men alla kan välja att jobba och hjälpa andra.

    Jag är ledsen att du inte förstått upplägget i marknadsplanen, utan tittar på den med skeptiska ögon. Det låter mer som svensk avundsjuka då det verkar som att du själv inte lyckades. Men du behöver ju inte förstöra för andra eller skylla på MK för dina beslut. Självklart ska man inte störa sitt andra arbete genom sitt MK, men det är uppenbarligen en avundsjuk person som skickat den där referensen, och då är det ju hon som har problem.

    Jag blir ledsen när jag ser hur ilsken du är att du lägger ner hela sin själ och tid i detta, helt i onödan. Och vad det gäller pyramidspel- hur ser det ut i ett annat företag? Anställda- avdelsningschef- försäljningschef- butikschef/VD- ägare…. vem tjänar mest där? Dessutom sitter inte de som jobbar hårdast säkert, de som är längst ner kan när som helst varslas.

    Detta handlar inte om att du ska köpa dig till framgång, du ska jobba dig dit. Du behöver inte bygga lager, men det är smart att göra det för att få en grund och ge bra service till kunderna. För det är ju dem det handlar om, kunderna som ska få hjälp med sin hudvård… inte vem som blir Queen of Sales eller delar med sig till flest konsulter.. Det är bara en morot och något extra kul

    Och sekter finns överallt, om det så är en religiös, sportslig, visionär eller annan sekt. Hejjaklackar är lika mycket sekt som Jehovas vittnen….

    Jag hoppas du släpper ilskan och koncentrerar dig på ditt eget liv istället, för de här är inte värt att lägga din energi på.
    Ha en bra dag!

  2. Jag förstår inte hur ett seriöst företag kan få skulden för att du inte tar personligt ansvar på din arbetsplats. Självklart blandar du inte in din hobby på din arbetsplats. Så jag tycker att arbetsgivaren gjorde rätt, oavsett om du sålde MK eller Donuts eller annat som tar dig från det du är där för att göra och få betalt för. Så snälla rannsaka dig själv och ditt agerande, skyll inte på andra om du bär dig dumt åt. Hoppas att du har hittat ett nytt jobb, eller att du har insett att du har en otrolig kapacitet i dig själv och kan vara egen företagare oavsett om det är MK eller annan buisness. Må väl o ha en trevlig helg! Mvh Elisabeth

  3. Ja inte beror det på MK att det blev som det blev. Vissa arbetsgivare vill att man talar om och vill ge godkännande till att man har ett arbete / inkomstbringande hobby vidsidan om – det företagets policy . Så oavsett om du just sålde MK eller något annat så kanske det blev samma utgång. Man måste alltid vara försiktig när man på sin arbetsplats till sina kollegor ”säljer” och marknadsför något . Använd din fritid till det. Ta reda på vad som gäller hos din arbetsgivare och framför allt skyll inte MK för detta.

  4. Men…..
    Det är väl fullständigt självklart, att man på sin arbetsplats arbetar med det man är anställd för!
    Visst,,, under lunchrasten..så har man sin fria tid, och då pratar man om exakt vad man själv vill.
    Men det låter på ditt inlägg att du själv vet med dig att du sålt MK-produkter på arbetstid?? Det inser väl vem som helst att det inte är korrekt?
    Tänker du dig att ha inkomst från två ställen samtidigt

  5. Nu vet inte jag vilken bransch företaget du jobbade på var i, men om det var samma som MK, så gjorde de helt rätt att avskeda dig. I annat fall så låter det som om du trakasserade dina kollegor med att kränga på dem produkterna du sålde.

  6. Joakim; Jämför du de lunchrasterna med att ta med ungarnas mumskartonger till jobbet, få nån att köpa jultidningar, då är det nåt fel på mänskligheten.
    Att få ett jobb gratis i stället för det skitjobb de förmodligen hade är bra o till stor hjälp för dom.

  7. Det är ju så det fungererar med MK😦
    Dom utnyttjar din vänkrets och arbetskompisar för din försäljning, sen när du skitat
    ner dig och alla du känner är det försent…..

Kommentera

